fredag den 7. juli 2017

Jordbær/hindbær dessert a la Berith

Det er ved at være et par år siden jeg fik serveret denne lækre dessert til en veninde hygge frokost. Jeg bad fluks om opskriften, men det var først da vi havde gæster i sidste weekend jeg fik den afprøvet. Vi snakkede om at du evt godt kunne komme nogle skefulde dessertvin over kiksene inden du kommer flødeblandingen over. For kiksene kan godt virke lidt tørre. Men uanset hvad så er det en lækker frisk og let sommerdessert.




I opskriften neden for har jeg reduceret i mængden af kiks i forhold til den jeg lavede, for jeg syntes der var for mange i. Jeg valgte at lave desserten med frisk frugt, men du kan også nemt bare bruge frosset frugt.

Passer til ca 6 personer
3/4 rulle digestive kiks
1/2 l cremefraiche (18%)
1/4 l piskefløde
180 g flormelis
2 tsk vaniljesukker
300 g hindbær og hindbær
100 g grofthakket chokolade

Kiksene brækkes i mindre stykker og lægges i det fad du vil servere desserten i.

Pisk fløden, og bland cremefraiche, flormelis og vaniljesukker sammen. Hæld det over kiksene.
Skær jordbær i mindre stykker og kom frugten over desserten.

Desserten kan nemt laves et par timer i forvejen, hvis den blot stilles i køleskabet imens. Kiksene når ikke at blive bløde før en næste dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)