torsdag den 3. oktober 2013

Kanelbullans dag - Vanilje- og kanelsnurrer med marcipanremonce

Opskriften på vaniljesnurrerne har jeg kikket på et par gange, og da det i morgen fredag er kanalbullans dag, så skulle de da prøves.

Idet jeg var lidt i tvivl om de endte med at blive lidt for store samt om jeg helst ville have dem med kanel eller vanilie smag endte jeg med at dele portion i to så resultatet blev nogle forholdsvis store vaniliesnurre og lidt mindre kanelsnurrer.



Dommen fra både kæresten og jeg var at vaniljesnurrerne klart smagte bedst, men at størrelsen på kanelsnurrerne passede bedst. Så er der nemlig en lækker mundfuld sødt til morgenbordet. Jeg vil dog lave lidt ekstra remonce til de små boller for dejen blev rullet ekstra tynd ud.

Først valgte jeg at flette snurrerne - det gik ikke så godt
Inden du kaster dig ud i at lave dem vil jeg klart anbefale at se en You tube film (søg efter Martin Johansson snurra en kanelbulle) som viser hvordan de kan snurres. Men ellers er der her gode brugsanvisninger.

Så blev YouTube filen set en ekstra gang - og så gik det super let
Da jeg kastede mig over opskriften blev jeg overrasket over der ikke stod hvor meget mel der skulle i. Jeg har valgt at skrive hvor meget jeg kom i, men kom lidt i af gangen. For du skal kun komme mel i til dejen bliver flot glat.

ca 18 store eller 30 små snurrer:
ca 600 g hvedemel
4 dl sødmælk
150 g smør
35 g gær
2 spsk sukker
1 æg

Remonce:
150 g smør (200 g hvis du vælger at lave små snurrer)
150 g sukker  (200 g hvis du vælger at lave små snurrer)
150 g marcipan  (200 g hvis du vælger at lave små snurrer)
enten  4 spsk vaniljesukker eller 3 tsk kanel

Lun smør samt mælk op i en gryde og lad det blive kølet af. Smulder gæret ud i ca 300 g mel, tilsæt sukker, æg samt det lunke smør. Ælt dejen og tilsæt resten af melet lidt efter lidt  til dejen bliver en blød glat masse. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca 1 time.


Rør smør, sukker og revet marcipan sammen og tilsæt enten vaniljesukker eller kanel.

Hvis du vil have de små snurrer skal dejen deles i to stykker og hvert stykke rulles ud i 30*40. Ved de store snurrer skal dejen rulles ud i 50*60. Smør remoncen ud på dejen og fol dejen sammen. Skær det ud i 1,5/2 cm strimler og gå så igang med at snurrer dem.

De skal efterhæve i ca 45 minutter et lunken sted med viskestykke over sig inden de bages i ovnen i ca 15 min ved 200 grader




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)