søndag den 29. september 2013

Nektarinsmør/nektarinmarmelade


Indrømmet jeg ved ikke helt hvad der er sket med mig i år. Normalt plejer vi at lave hyben- og solbærmarmelade. Men i år er der også lavet jordbær- blommemarmelade samt æblesmør.  Sammen med nektratin smørret har vi nu over 40 glas hjemmelavet - så mon ikke vi to nemt klarer os igennem vinteren :-)


I slutningen af vores sommerferie kastede jeg mig over at lave nektarinsmør/marmelade. Det kan nok ikke betragtes som smør (som mit æblesmør) idet det ikke koges i lang tid. Men idet jeg ikke tilsætter nogen form for stivelse som ved marmelade, ja så er det vel et eller andet midt i mellem.

Jeg ledte ikke efter en opskrift på det, men tog udgangspunkt en stor portion nektariner som skulle bruges meget hurtigt inden de blev alt for dårlige. Samtidig ønskede jeg at slutresultatet ikke blev alt for sødt (sukkeret), så jeg tilsætte både almindelig sukker og vaniliesukker

Resultatet blev rigtig godt og er blevet fast tilbehør til min morgenmad. Kombinationen af nektarin og nogle hakkede mandler pifter virkelig en omgang kedelig havregryn med mælk op. Men ellers smager det også rigtig godt til nybagte boller til morgenmad. Jeg overvejer også at anvende det i forskellige muffins.

ca 11 dl nektarinsmør
1 1/2 kg nektarin
2 dl vand
200 g sukker
4 tsk vaniljesukker
evt atamon til skyldning af glas

Skær nekatrinerne i kvarte og kom dem i gryden med vandet. Varm stille og rolig op. Det drejer som at få frugten til at blive kogt blød uden at der skal tilsættes alt for meget væske. Når frugten er blevet til mos tilsættes sukker og vaniljesukker og smørret koges et par minutter til alt sukkeret er smeltet.

Hældes på skoldet glas som evt er skyldet med atamon.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)