fredag den 2. august 2013

Hjemmelavet is med chokolade på nøddebund


Desværre ser det ud til at det skønne sommervejr er ved at forsvinde, men dette skal ikke forhindre mig i at spise noget lækker is. Jeg håber at det gode vejr snart kommer igen (for vi har endnu ikke holdet sommerferie) så der vejr til endnu mere is.


Da vi i fredags skulle have kærestens datter og hendes familie på besøg til en hyggelig grillaften var det da oplagt at der er skulle laves en sommerlig dessert.


En springform (6-8 personer)
150 g nødder og mandler
100 g chokoalde - fx daim
3 dl fløde
4 æggeblommer
3 æggehvider (eller 2 1/2 hvis du bruger pasturiceret hvider)
2 dl sukker
1/2 tsk bagepulver

Bund:
Nødder samt mandler hakkes, jeg gav dem en hurtig tur i minikakkeren, men stoppede inden stykkerne blev alt for små. Dernæst blandes de med bagepulveret. Æggehvider og 1 1/2 dl sukker piskes godt stive i en anden skål og derefter vendes nøddeblandingen forsigtig i.
Hakket nødder og mandler

Hældes i en springform (med bagepapir i) og bages ved 180 grader i ca 30 minutter hvorefter den skal køle af - skal stadig blive i formen.

Is:
Æggeblommerne og 1/2 dl sukker piskes i en skål og fløden i en anden skål, hvorefter indeholdet af de to skåle blandes sammen og hakket chokolade tilsættes.

Blandingen hældes på den afkølet bund og sættes i frysen. Skal tages ud af fryseren 1/2 time før servering og inden den tør helt op skal bagepapiret tages af.



Klar til at komme i fryseren
Det er en rigtig lækker isdessert, men personligt vil jeg næste gang gange isblandingen * 1,5 idet jeg godt kunne bruge lidt mere is i forhold til bunden. Jeg havde anvendte chokolade med orange smag, og orange smagen var noget mere fremtræden end jeg havde troet, men det gjorde ikke noget. Vi snakkede om at det også ville hæve været lækkert med fx smagen af mint eller den mere klassiske daim.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)