fredag den 5. juli 2013

Lækker pizza på grillen


Siden vi i julegave fik en pizzabagesten til grillen har vi snakket om at den skulle testes. Da jeg så fik opskriften på en pizzadej som skulle være rigtig god, var det oplagt at gøre det.

Resultatet blev super godt, kæresten mente dog at jeg sparede lidt for meget på fyldet :-)



2 pizzaer
1 g gær (ja det er rigtig - kun ét g gær)
8 g salt
330 g vand
400 g pizzamel (jeg brugte almindelig hvedemel)

Tomatsauce:
2 tomater
1/2 snackpeber
4 fed hvidløg (eller mindre afhængig af din kærlighed for hvidløg)
oregano og basilikum (gerne frisk hvis det er muligt
salt

Fyld:
Skinkestrimler
Pebersnack
Stegt bacon
Friske asparges
Rest kogte nye kartofler
Revet ost

Bland vand, gær og salt sammen og rør i skålen til gæren og salten er opløst. Tilsæt derefter melet og rør dejen sammen. Jeg valgte at bruge en grydeske til det idet slutresultatet er en meget klistret dej. Dernæst skal dejen stå i 12-16 timer ved køkkentemperatur. Idet jeg rørte dejen som aften dagen før, satte jeg dejen i køleskabet med det sammen den var rørt og tog den ud næste morgen. Det passede perfekt. Husk blot at det er ikke nok at dække dejen med et viskestykke - skålen skal være lukket så brug fx husholdningsfilm.

Hæld godt med mel på borden og hæld dejen ud. Dejen er nu blevet meget luftigt og sej. Del dejen i to (kan evt gøres allerede når den hældes ud) og form det til to kugler. Lad nu dejen hvile i 30 minutter (igen under plastik). Hvilketiden passer perfekt med at du placerer pizzabagestenen på grillen, for den skal nemlig også have godt med tid på grillen inden den kan bruges.

Sikre at der er mel under hver enkelt dej kugle og drys med lidt mel oven på. Lav nu ca 20-30 fordybninger i dejen med dine fingere (der må ikke blive hul så du kan så bordpladen. Dejen er så blød (og sej) at du blot kan strække den ud og derved beholde alt luften i dejen (hvilket ikke er muligt hvis du tager kagerullen i brug).

Jeg kom hænder under dejen, så dejen lå på overfalden af hænderne og trak derefter hænderne (og dejen) fra hinanden. Så vendte jeg dejen om på pizzabagepladen. Det lyder besværligt, men er faktisk meget enkelt når du er igang :-)

Alle ingredienserne til tomatsaucen fik en omgang med stavblenderen, sådan at der ikke var store klumper i. Så det på med saucen og det fyld som fantasien var til. I vores tilfælde var der en rest kogt kartofler og friske grønne asparges som kom på sammen med skinken, baconen og osten. Idet pizzaen kun skulle have 10 minutter valgte jeg at stege baconen inden (og dermed også undgå at alt fedten kom på pizzaen)

Så er det på den varme pizzasten i ca 10 minutter (temperaturen skal gerne være tæt på 300 grader). Du kan tjekke at pizzaen er bagt, ved at se på bunden - der skal gerne være nogle brune pletter og selve bunden skal være blevet stiv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Stort som småt - alle kommentar er velkommen :-)